Lauantaina herättiin ajoissa ja käytiin ihanalla buffet aamiaisella hotellin ravintolassa. En ees muista milloin oisin saanut niin monipuolisen aamiaisen. Täällä kun oon syönyt joka aamu kupillisen samaa pikapuuroa :D Aamupalan jälkeen lähdettiin joskus 08:30 aikaan ajamaan kohti Lesothoa. Meillä oli kuskina yksi työntekijöistä, koska sinne ei olis meidän autolla edes päässyt ja muutenkin tie oli tosi vaarallinen ajaa kokemattomalle. Pysähdyttiin ensin täyttämään jotain lappusia Underbergissä josta sitten matka jatkui kohti Drakensbergin vuoria ja Lesothoa. Sani Pass on nimitys tuolle matkalle. Sani Pass nimi tulee Sani nimisestä joesta joka virtaa Lesothossa. Matka Lesothoon kesti noin nelisen tuntia ja siinä matkalla pysähdyttiin tulliin näyttämään passit kahdesti. Ensimmäinen pysähdys oli Eteläisen Afrikan tullissa ja toinen Lesothon tullissa.

Lesotho on n. 2.2 miljoonan ihmisen valtio jonka pääkaupunki on Maseru. Sani Pass, on 2873 metrin korkeudessa meren pinnasta mitattuna. Lesothossa sijaitsee myös eteläisen afrikan korkein kohta, Thabana Ntlenyana joka on 3482metrin korkeudessa meren pinnasta mitattuna. Tuolla ei tosin päästy käymään koska aikaa oli hyvin rajallisesti. Mentiin vierailemaan pieneen kylään jonka nimeä en nyt kuollaksenikaan muista ja hukkasin sen lapunkin missä se lukee, se oli joku Sekiri tai vastaava. Pitää koittaa etsiä se jostain. Lesothossa mentiin ensimmäisenä sellaiseen pieneen savimajaan, jonka seinät on tehty lehmän lannasta ja hiekasta ja katto oljista. Katto oli sisältä ihan musta ja majassa haisi tosi voimakkaasti savulle sillä lämmityssysteeminä toimii padallinen kiviä jonka päällä pidetään nuotiota ja kivet levittää lämpöä lattiaan. Yhden mökin lattialla voi nukkua 7 henkilöä lampaan taljojen päällä. Mökissä meille kerrottiin tarina Lesothon historiasta, itsenäistymisestä, poikien kasvusta miehiksi jne… Mökin pihassa oli puinen salko, jossa oli neljä eriväristä lippua(muovipussia). Valkoinen väri tarkoittaa, että mökissä on leipää ja olutta saatavilla, keltainen tarkoittaa jonkinlaista viinaa jota ”vartijat” (joille myös oli hieno nimitys, mutten muista sitäkään) voivat juoda työvuoronsa jälkeen unohtaakseen vuoron aikana saadut pahat kokemukset. Kolmas lippu oli vihreä ja tarkoittaa vihanneksia ja hedelmiä ja neljäs eli punainen lippu tarkoitti lihaa. Meille kerrottiin myös, että poikien ollessa noin 14-15-vuotiaita heidät lähetetään vuorille toukokuussa kolmeksi kuukaudeksi josta he palaavat miehinä. Kotiin palattua heille järjestetään suuret juhlat. Meille ei kerrottu tuossa tilanteessa mitä pojat vuorella tekevät, mutta myöhemmin kuultiin, että heidät ympärileikataan ja heille opetetaan miehen tehtäviä ja kuinka miehen tulee käyttäytyä. Tosi mielenkiintoinen oli se hetki siellä majassa mikä huipentui siihen, että meille tarjottiin majassa asuvan rouvan tekemää olutta joka maistui hieman ananakselle, sekä kotitekoista leipää. Tarinatuokion jälkeen käytiin vielä nopeasti ajamassa pienen vajan ohi jossa lampailta leikataan villa talteen. Meinasin myös astua yhden pienen lammasvauvan päälle koska se oli niin kovin pieni, etten edes huomannut sitä.

Kun poistuttiin Lesothon puolelta, niin käytiin vielä syömässä pubissa jonka nimi on Sani Top Chalets ja se on korkeimmalla sijaitseva pubi Eteläisessä afrikassa. Tilasin itse makkaraa ja perunaa ja tuli niiiiiiin kova ikävä suomen grillimakkaraa koska se maistui melkein samalle kuin meidän makkara, mun mielestä. Otettiin myös vuoren päällä vielä kuvia ja sen jälkeen lähdettiin laskeutumaan takaisin alas.

Reitti vuoren päälle kantaa paikallisten suissa myös nimeä African massage, koska se todella oli melkoinen hieronta ainakin ahterille. Meidän kuski selitti myös siitä tarinan miten tie on saanut paikkansa ja kuinka se on tehty, mutta mulla meni niin paljon ohi, etten edes yritä kirjoittaa siitä. Joka tapauksessa tie oli hyvin kuoppainen ja kivinen ja todella jyrkkä. Autot mahtui ohittamaan toisensa vain mutkissa jotka oli hieman leveämpiä. Otin ihan mielettömästi kuvia, mutta eihän ne tosin samaa tunnelmaa välitä kuin paikanpäällä oli. Mahtava reissu!

Lauantai-iltana käytiin vielä syömässä sellaisessa tunnelmallisessa baarissa meidän hotellin alueella ja meidän tarjoilija oli enemmän kuin outo. Tuskin oli ihan selvin päin liikenteessä *nauraa* Hän puhui äärimmäisen vähän englantia ja kommunikointi näin ollen oli melko hankalaa, ”Okey” hän kyllä osasi sanoa oikeinkin hyvin ja hoki sitä joka väliin kun jotain kysyttiin viinistä ja ruuasta :D Kun tilattiin ruoka, niin hän kysyi syönkö oman ruuan vai jaanko Katriinan kanssa ruokani joka tilasi samaa ruokaa ja kun hän tarjoili meille viinin, niin hän tiputti korkin pöydälle ja repesi sellaiseen hihitykseen, etten itekään pysynyt pokkana, tuskin kukaan meistä pysyi *nauraa* En oo koskaan kuullu sellasta hihitystä kenenkään suusta, ihan kuin pikkulapsi pahanteossa tietoisesti =D

Ruokailun jälkeen menin käymään ekaa kertaa saunassa ja voi miten nautin siitä. Sauna ei juurikaan eronnut suomalaisesta sähkösaunasta. Kävin myös lillimässä pienessä poreammeessa joka oli ulkona ja säikähdin lähes kuoliaakseni kun jättiläisen kokoinen riikinkukko lensi siihen mun viereen ja rääkäisi ikään kuin merkiksi, että olen hänen altaassaan. Käytiin illalla myös hotellissa olevassa ravintolassa kuuntelemassa musiikkia ja pelaamassa biljardia. Täytyy kyllä myöntää, että Henna oli melkoinen mestari siinä lajissa =) Valvottiin varmaan johonkin kolmeen asti Hennan kanssa ja juteltiin niitä näitä.

Sunnuntai aamuna herättiin yhdeksäksi aamiaiselle ja kymmeneltä lähdettiin vaeltamaan Ukhahlamba nimiselle alueelle Drakensbergin vuorilla jossa meidän oli tarkoitus nähdä Bushman´s Rock jossa on vanhoja kalliomaalauksia. Ajettiin ensin autolla muutama kilsa Wildlife toimistolle josta saatiin pieni yksinkertainen kartta ja lähdettiin matkaan. Mulla ainakin henkilökohtaisesti oli odotuksissa sellainen iso kallioalue jossa on paljon kaikkea hienoa nähtävää. Matkaa oli noin 4.5km suuntaansa ja koko matkan tihutti hieman vettä. Kun päästiin perille, niin repesin nauruun, kun tajusin Bushman´s Paintin olevan noin 10 metriä leveä kallion seinä, jossa näkyi haaleita maalauksia siellä täällä *nauraa*  =D Naurettiin lähinnä sille, kun mulle ja Hennalle koitettiin sanoa edellisenä iltana, että te voitte ihan yhtä hyvin googlettamalla katsoa samat kuvat ja lähteä esimerkiksi helikopteriajelulle, mikä muuten olis maksanut vaan 30 euroa. Vaikka kallio ei ollutkaan ihan sitä mitä sen piti olla, niin silti oli kyllä kiva käydä kävelemässä ja Bushman´s paint on kuuluisa nähtävyys Etelä-Afrikassa, niin voin sanoa käyneeni katsomassa sen. Maasto ja maisemat oli tosi kauniita ja toi olikin ensimmäinen kerta kun ulkoilaan ihan tarkoituksella. Kaivoin taas mieleeni ajatuksen, että ens syksynä kyllä haluan lähteä vaeltamaan lappiin. Vapaaehtoinen seura on tervetullutta =) Nähtiin muuten ihan matkan alussa jotain apinoita ja matkan varrella tuli vastaan myös jotain isoja hieman poroa muistuttavia elikoita. Menee varmaan varhaisen dementian piikkiin, etten muista senkään elikon nimeä, mutta mulla on kuitenkin kuva siitä =) Vuoristossa on muuten ihan mielettömän paljon erilaisia kauniita kukkiakin.

Vaelluksen jälkeen oli kiva huomata, että mun 170€:n tennarit on täysin mudassa ja housut oli kurassa polviin asti. Muuten ei tuo muta kengissä harmittaisi, mutta täällä kun ei saa kuivaksi edes t-paitaa kostean ilman takia, niin nuo kengät homehtuu ennen kuin ne on kuivat. Lopuksi käytiin vaihtamassa kuivat vaatteet päälle wildlife-toimiston vessassa ja siitä sit aloitettiin kotimatka takaisin Durbaniin. Kotimatkalla vielä pysähdyttiin Pietermarizburgissa syömässä Panarottiksessa ja käytiin Pic´n´Payssa ruokaostoksilla.

Ihan mielettömän hieno josta on muistona paljon valokuvia sekä videoita ja sydän täynnä kauniita muistoja! Viikonloppu kruunattiin vielä ihanilla uutisilla suomesta <3

<3 Kirsi

P.S Kirjoittaja ei vastaa tekstin sisältämän "faktatiedon" paikkansa pitävyydestä, sillä informaatio on saatu englanninkielellä  =D